RPG: z czym to się je? – Warhammer (4. edycja)
Warhammer 4 edycja to najnowsza wersja tego znanego systemu znanego w Europie. Został on wydany przez wydawnictwo Cubicle 7 w roku 2018, i cały czas wydawane są kolejne podręczniki i przygody. W Polsce wydawcą jest Copernicus Corporation, tak jak w przypadku drugiej edycji. Czwarta edycja jest powrotem mechanicznie do pierwszej edycji oraz do drugiej edycji. Sam projekt okładki jest “hołdem” oddanym pierwszej edycji systemu (wersji angielskiej).

Samo wykonanie podręcznika jest na wysokim poziomie, podręcznik składa się z kolorowych stron, które wypełnione są w całości tekstem i wstawkami graficznymi. Wydarzeniami historyczne w świecie odwołują się do czasów sprzed drugiej burzy chaosu czyli przed wydarzeniami opisanymi w drugiej edycji.

Co się zmieniło i do czego powróciło
Sam system powraca do klasycznego podejścia Warhammera, ale jednak zostało wprowadzonych parę zmian. Postaram się ująć główne zmiany w kilku punktach:
– Przede wszystkim nastąpił powrót do klasycznego procentowego systemu cech, użytego w pierwszej i drugiej edycji. Cechy są podobne do cech użytych w 2 edycji z małą różnicą, a mianowicie cecha Zręczność rozbita została na 3 cechy: Inicjatywa, Zwinność i Zręczność i usunięta została cecha Ataki.
– Drugą ważną zmiana jest znacznie swobodniejsze rozwijanie cech i umiejętności niezależnie od profesji, a koszt punktów doświadczenia skaluje się z wyższymi wartościami.
– Kolejną zmianą jest pogrupowanie profesji na 4 pod-profesje dotyczące głównej profesji. Czyli bohater awansuje na wyższe poziomy w obrębie danej profesji. Umiejętności są również skalowane i rozwijane za doświadczenie jako bonus procentowy, co pozwala zwiększyć szanse sukcesu przy wykonywaniu czynności związanej z tą umiejętnością, innym słowy test na walkę cecha WW + wartość umiejętności. Trzeba zaznaczyć, że rozwój umiejętności jest znacznie tańszy niż cech.
– Słówko o talentach. Talenty dają możliwości wykonywania akcji fabularnie, dając możliwość wykonania nowych akcji lub wykonanie ich w łatwiejszy sposób. Talenty są również poziomowane, co oznacza, że można je rozszerzać wielokrotnie.
– Generalnie cały system testów i przede wszystkim walki oparty jest m.in. na śledzeniu ilości przewagi w testach, co znacznie zwiększa dynamikę konfrontacji i niweluje efekt pustych testów (testów które się nie udają np. w walce i powodują pustą wymianę ciosów).
Jakie podręczniki zostały wydane
W momencie pisania tego artykułu w polskiej wersji wydane zostały:
- Warhammer 4e Podręcznik Główny
- Warhammer Zestaw Startowy – zawierający podstawowe przygody oraz skrót zasad
- Ekran Mistrza Gry
- Przygody w Ubersreiku – zestaw 6 przygód, które mogą być rozegrane jako mini kampania.
- Ciężkie Dnie i Niespokojne Noce – to zestaw 5 przygód, które są mini kampanią oraz nowa grywalna rasa – Gnomy.
Dodatkowo w wersji angielskiej wydana zostanie kampania Wewnętrzny wróg, składająca się z 10 tomów – 5 tomów związanych z przygodami i 5 tomów rozszerzających zasady z podręcznika głównego i opisujące specyficzne lokacje występujące w kampanii.

Kim można grać
Tworzenie postaci w edycji czwartej jest praktycznie takie same jak w edycji drugiej. Wybieramy jedną z pięciu podstawowych ras: Człowiek, Niziołek, Krasnolud, Wysoki elf, Leśny elf + Gnomy z dodatku. Kolejnym krokiem jest losowanie cech głównych i wyznaczenie cech drugorzędnych, następnie wybieramy lub losujemy profesję. Na koniec uzupełniamy profesję w majątek, ekwipunek i opis. Podczas budowania postaci możemy pewne elementy wybrać lub wylosować. Nagrodą za ich wylosowanie jest dodatkowe początkowe doświadczenie. Zauważyć można znaczną różnicę cech elfów, które są znacznie wyższe niż innych ras. Posiadają większe bonusy rasowe niż inne rasy, a szczególnie jest to widoczne w stosunku do ludzi (tak jak w pierwszej edycji warhammera). Budowanie postaci nie jest skomplikowane i opisane jest w podręczniku w miarę przejrzyście.

Coś na koniec
Warhammer 4 edycja jest dobrym wydaniem systemu. Powraca do korzeni starego Warhammera oraz pozwala poczuć stary, dobry klimat Warhammera. Wprowadza trochę zmian ułatwiającym rozgrywke i zwiększa dynamikę gry. Osobiście, jako Mistrz Gry, mam jeszcze problem w wyczuciu poziomu zagrożenia stawianego graczom, ponieważ system jest trochę bardziej “śmiertelny”. Sama walka jest rozstrzygana przeciwstawnym testem walki, a po tym teście sam gracz nie ma praktycznie wpływu na walkę czy jej wynik, tak jak to było w drugiej edycji, poprzez wykorzystanie uników czy parowania. Dodatkowo mam jedną uwagę do struktury podręcznika, a mianowicie dużo informacji jest rozproszonych w podręczniku i na przykład znalezienie informacji o ogłuszaniu opisane jest w toalecie, w ekwipunku, a końcowo w stanach. To na pewno utrudnia szukanie informacji. Warhammer 4 edycja jest skierowany zarówno do graczy klasycznych, tzn. takich, których spędzili wiele godzin na dark fantasy oraz dla nowych graczy, którzy wchodzą dopiero w ten świat i chcą zagłębić się po prostu w świat fantasy.

