Planszówkowe ABC – deck, bag, pool building
Deck, bag oraz pool building – o co chodzi w tych trzech mechanikach? Wszystkie trzy łączy to, że gracze podczas gry budują sobie silniczek (z kart, żetonów, kostek, itp.), który sprawia, że mają dostęp do nowych, mocniejszych akcji, ruchów, taktyk. Albo też mogą jeszcze łatwiej budować swój silnik.

Zacznijmy od deck buildingu (z ang. „budowanie talii”). Tutaj gracz zdobywa nowe karty i co rundę dobiera ze swojej talii (czyli zakrytego, potasowanego stosu) określoną ich liczbę, a po wykorzystaniu odkłada je na bok (na stos kart odrzuconych, z angielskiego „discard„). Kiedy karty z talii się skończą, bierze wszystkie wcześniej odłożone, tasuje i tworzy z nich nową talię. Ta mechanika cechuje się tym, że każda karta będzie w pewnym momencie użyta. Dlatego tutaj bardzo ważne staje się czyszczenie talii, czyli pozbywanie się słabych kart, aby nie dochodziły nam co chwilę.
Przykłady gier z mechaniką deck building: Dominion, Star Realms, Century: Korzenny Szlak, Dolina Kupców.

Następna mechanika to bag building (czyli „budowanie worka / torby”). Tutaj również gracz tworzy pulę do losowania (najczęściej z żetonów), ale użyte elementy wrzuca z powrotem do worka, zamiast odkładać na discard. W tej mechanice większą rolę odgrywa element losowości, bo zawsze losuje się z całej puli. Tutaj może zdarzyć się, że jeden z żetonów nie będzie przez długi czas wylosowywany. Ale także w takim przypadku warto czyścić swoją pulę, aby zwiększyć prawdopodobieństwo na wylosowanie czegoś fajnego.
Przykłady gier z mechaniką bag building: Orlean. Altiplano, mimo używania żetonów i torby mechanicznie to deck building, ponieważ używamy skrzynkę na odrzucone żetony, czyli typowy discard.

A teraz czas na najbardziej zwariowaną mechanikę, czyli pool building (z ang. „budowanie puli”). Gracze budują sobie pulę możliwości, najczęściej – różnorodnych kostek, a element losowy nie jest w doborze (losowaniu) kostek, ale w momencie rzutu nimi. Gracze na początku rundy wybierają sobie kostki, a potem patrzą na rezultaty tego wyboru. W dodatku ta mechanika cechuje się też tym, że bardzo często można modyfikować wyniki na kostkach.
Przykłady gier z mechaniką pool building: Roll for the Galaxy, Karciane Podziemia.