Kilka Fajnych Gier – imprezówki
Powitaliśmy Nowy Rok, karnawał trwa już w najlepsze – to świetny czas na zabawę, spotkania z przyjaciółmi i rodziną oraz na wspólne imprezowanie. Jedni lubią tańce, inni głośne rozmowy o wszystkim i o niczym. Dla tych zaś, którzy bawić lubią się przy dobrej planszówce, prezentujemy 3 gry, które mają szanse sprawdzić się na imprezie – karnawałowej i nie tylko.


Kiedy po raz pierwszy wytłumaczono nam tę grę, mieliśmy poważne obawy, że rozgrywka będzie banalna – najpierw każdy zapoznaje się z częścią kart, które będą prezentowane, a potem mamy 3 rundy odgadywania i za każdym razem w grze są te same hasła (w sumie 40). Jakież było nasze zaskoczenie, kiedy okazało się, że do samego końca, mimo znajomości haseł, nadal mamy problemy z odgadywaniem (tym bardziej, że mamy tylko 30 sekund i kolejka przechodzi na następną drużynę). W pierwszej rundzie opisujemy hasła „normalnie”, w drugiej rundzie do opisu możemy użyć tylko jednego słowa, a nasza drużyna ma tylko jedną próbę odpowiedzi, natomiast w ostatniej turze hasła pokazujemy – możemy przy tym wydawać dźwięki, ale nie możemy nic mówić.
Time’s Up! zostało wydane w trzech wersjach – Party, Family oraz Kids. Tej ostatniej nie znam, bo nasze dzieci były już na nią za duże, natomiast dwie pierwsze mogę z czystym sumieniem polecić. Hasła w wersji Party to osoby, postacie lub tytuły (i uwierzcie mi – wielu z nich nie będziecie znali – na szczęście jest ściąga), w wersji Family mamy przedmioty, miejsca lub osoby – niektóre bardzo proste, ale pojawia się też np. bezpiecznik czy preria, które niekoniecznie będą dla dzieci łatwe do odgadnięcia.


Fajnych gier imprezowych z blefem i negatywną interakcją jest niewiele. A Celestia niewątpliwie się do nich zalicza. Jeśli lubicie też klimaty steampunka i szalonych awanturników, ta gra jest dla was. Fabuła gry jest naprawdę ciekawa, ponieważ gracze wcielają się w brawurowych podróżników, którzy latają swoim powietrznym statkiem po różnych latających wyspach i zdobywają skarby. Za każdym razem, gdy gracze lecą na następną wyspę, kapitan statku rzuca kostkami i sprawdza, jakie przeciwności ich spotkają. Jeśli uda mu się je pokonać, gracze lecą dalej, ale jeśli nie, to wszyscy się rozbijają i wracają na start. Ale to nie jest tak, że los graczy jest w ręku kapitana, bo zawsze przed lotem każdy może zadecydować, czy wysiada i bierze skarb, czy ryzykuje i leci dalej. Dużo blefowania i negatywnej interakcji sprawia, że Celestia to świetna gra na imprezę.


Czasem bywa tak, że to nie gra jest dodatkiem do imprezy, ale impreza jest pretekstem do grania, ponieważ rozgrywka jest tak angażująca, że spycha całą resztę na dalszy plan. I kiedy myślę o takich sytuacjach, widzę Avalon – grę dedukcji (głównie) i blefu, z ukrytymi tożsamościami i motywem zdrajcy… a właściwie – kilku zdrajców. Wcielamy się tutaj bowiem w przedstawicieli jednego z dwóch stronnictw – wiernych poddanych króla Artura oraz podstępnych popleczników Mordreda. Pierwszym zależy na tym, by wyprawy króla zakończyły się sukcesem. Ci drudzy, oczywiście, chcą te plany zniweczyć, jednak na tyle dyskretnie, żeby nie zostać zdemaskowanym. Merlin, nadworny czarodziej króla, zna tożsamość zdrajców, jednak nie może się ujawnić, ponieważ jego śmierć oznacza automatyczną porażkę drużyny Artura. Jak więc wskazać tych złych, samemu nie rzucając się w oczy? W rezultacie każda runda to długie, intensywne rozmowy. Każdy gracz musi się wytłumaczyć ze swoich decyzji. Z każdej decyzji. Poddawanie w wątpliwość deklarowanych intencji współgraczy oraz nieustanna analiza i uważna obserwacja (kto jest kim?) to znaki firmowe Avalona.
* * *
Tak wyglądają nasze propozycje na imprezy przy planszówkach. Mamy nadzieję, że spędzicie przy nich parę niezapomnianych chwil w towarzystwie osób, które są Wam bliskie.
* * *
A oto propozycje zebrane na FB (cały wątek tutaj i tutaj). W kolejności alfabetycznej są to:
- 5 Sekund
- Alias Party
- Dixit
- Dobble
- Duplik
- Dwalambury
- Jednym Słowem
- Łap za słówka
- Na końcu języka
- Podrzuć świnię
- Prawo dżungli
- Rakieta imprezowa
- Ryzyk Fizyk
- Tabu
- Tajniacy
- Twister
- Wtedy Kiedy