Ciekawostki BGG – najwybitniejsi projektanci gier wg rankingu BGG
Patrząc na listę twórców gier z top 1000 BGG, znajdziemy na niej 703 nazwiska. Ogromna większość (430) ma na swoim koncie tylko jeden tytuł, ale są również i tacy, którzy mają ich po 10, 15, a nawet i 20 – wymyślonych w pojedynkę, lub we współpracy z innymi osobami. Dzisiaj przyjrzymy się tym projektantom, którzy najmocniej zaznaczyli swoją obecność w pierwszym tysiącu rankingu. Zastosujemy do tego metodę użytą już wcześniej, przy tworzeniu rankingu wydawców – twórca gry na miejscu 1000. otrzymuje 1 pkt., na miejscu 999. – 2 pkt., itd. Gra z 1. miejsca daje 1000 punktów. Którzy twórcy zgromadzili w ten sposób największą liczbę punktów? Zapraszam do lektury zestawienia!
10. Kevin Wilson
Liczba punktów: 7 838
Liczba gier w top 1000 BGG: 12
Kraj pochodzenia: Stany Zjednoczone
Naszą listę otwiera pochodzący ze Stanów Zjednoczonych Kevin Wilson. Swoje największe hity stworzył pod szyldem Fantasy Flight Games: Descent: Wędrówki w mroku (miejsce 65.), Kosmiczne Spotkania (miejsce 88.), Dracula (miejsce 146.). Od 2012 r. tworzy gry jako freelancer, a jednym z najnowszych tytułów jego autorstwa jest Escape from 100 Million B.C. – gra kooperacyjna, w której wcielamy się w podróżników w czasie, którzy muszą zdążyć uciec z epoki dinozaurów przed śmiercionośnym wybuchem wulkanu.
Zobacz też:
Kevin Wilson na BGG
Kevin Wilson na Wikipedii (EN)
9. Wolfgang Kramer
Liczba punktów: 8 030
Liczba gier w top 1000 BGG: 17
Kraj pochodzenia: Niemcy
Na kolejnym miejscu znajdujemy jednego z pionierów nowoczesnych gier planszowych, pochodzącego z Niemiec Wolfganga Kramera – autora pięciu gier, które zdobyły nagrodę Spiel des Jahres (Agenci, Auf Achse, El Grande, Tikal i Torres). Uznaje się go za prekursora mechaniki area control, systemu punktów akcji oraz wynalazku stosowanego obecnie w wielu grach – czyli toru punktacji wokół planszy. Trzy tytuły, które figurują obecnie najwyżej w ranking BGG to: El Grande (miejsce 50.), Książęta Florencji (miejsce 98.) i Tikal (miejsce 196.).
Zobacz też:
Wolfgang Kramer na BGG
Wolfgang Kramer na Wikipedii (EN)
Wywiad z Wolfgangiem Kramerem (PL – Ciekawe Gry)
8. Vlaada Chvátil
Liczba punktów: 9 455
Liczba gier w top 1000 BGG: 12
Kraj pochodzenia: Czechy
Miejsce ósme należy do pochodzącego z Czech Vlaady Chvátila, który przed rozpoczęciem kariery twórcy planszówek zajmował się grami komputerowymi, m.in. Original War, który był połączeniem RTSa z grą RPG. Mieszanie i łączenie gatunków jest zresztą znakiem rozpoznawczym Czecha również w świecie gier planszowych. Jego najwyżej ulokowane na BGG gry to: dwie edycje Cywilizacji: Poprzez Wieki (miejsce 2. i 18.), Mage Knight (miejsce 16.) i Tajniacy (miejsce 34.).
Zobacz też:
Vlaada Chvátil na BGG
Vlaada Chvátil na Wikipedii (EN)
Wywiad z Vlaadą Chvátilem (EN – Dice Tower)
7. Eric M. Lang
Liczba punktów: 10 267
Liczba gier w top 1000 BGG: 20
Kraj pochodzenia: Kanada
Eric M. Lang jest ubiegłorocznym laureatem nagrody im. Diany Jones, przyznawanej dla „przejawów doskonałości” w branży gier planszowych (excellence in gaming) – wcześniej otrzymali ją m.in. serwis BoardGameGeek, seria Tabletop, a także gry Dominion i Wsiąść do Pociągu. Lang został niedawno jednym z dyrektorów CMON; to również z tym wydawnictwem związane są jego największe hity: Blood Rage (miejsce 17.) i Arcadia Quest (miejsce 72.). Trzeci najlepiej notowany tytuł to Chaos w Starym Świecie (miejsce 85.) wydany przez FFG.
Zobacz też:
Eric M. Lang na BGG
Eric M. Lang na Wikipedii (EN)
Q&A z Erikiem M. Langiem (EN – Portal)
6. Stefan Feld
Liczba punktów: 10 835
Liczba gier w top 1000 BGG: 18
Kraj pochodzenia: Niemcy
Dzieła Stefana Felda to często podręcznikowe przykłady eurogier – wymagające od graczy przemyślenia strategii i skrupulatnego pilnowania jej realizacji, dające wiele wyborów i pozwalające na różne drogi do zwycięstwa. A przy okazji – pozbawione (zupełnie lub niemal) klimatu. Największe osiągnięcia Felda to Zamki Burgundii (miejsce 11.), Trajan (miejsce 59.) i Bora Bora (miejsce 129.).
Zobacz też:
Stefan Feld na BGG
Stefan Feld na Wikipedii (EN)
Wywiad ze Stefanem Feldem (EN – Dice Tower)
5. Martin Wallace
Liczba punktów: 10 988
Liczba gier w top 1000 BGG: 20
Kraj pochodzenia: Wielka Brytania
Pochodzący z Anglii, a mieszkający obecnie w Nowej Zelandii Martin Wallace jest znany głownie jako twórca złożonych gier ekonomicznych, osadzonych mocno w określonym kontekście historycznym, ze szczególnym naciskiem na XIX w. , czyli Wiek Pary, który nawiązuje do mającej wówczas miejsce rewolucji przemysłowej. W tym właśnie klimacie toczą się trzy najwyżej notowane gry Wallace’a: Brass (miejsce 29.), Railways of the World (miejsce 83.) i Steam: Wyścig do Bogactwa (miejsce 90.).
Zobacz też:
Martin Wallace na BGG
Martin Wallace na Wikipedii (EN)
Wywiad z Martinem Wallace’em (EN – Man vs Meeple)
Wywiad z Martinem Wallace’em (PL – Ciekawe Gry)
4. Bruno Cathala
Liczba punktów: 11 041
Liczba gier w top 1000 BGG: 19
Kraj pochodzenia: Francja
Bruno Cathala, Francuz żyjący w Szwajcarii, jest znany przede wszystkim z tytułów, które stworzył we współpracy z innymi autorami, jak np. Antoine Bauza, Bruno Faidutti, Ludovic Maublanc, czy Charles Chevallier. Chociaż tworzenie w pojedynkę również nie jest mu obce, czego najlepszym dowodem jest sukces Pięciu Klanów (miejsce 48.). Pozostałe dwie najwyżej notowane na BGG gry to 7 Cudów Świata: Pojedynek (miejsce 9.) i Cyklady (miejsce 120.).
Zobacz też:
Bruno Cathala na BGG
Bruno Cathala na Wikipedii (FR)
Wywiad z Brunem Cathalą (PL – PowerMilk)
Wywiad z Antoine’em Bauzą i Brunem Cathalą (EN – Dice Tower)
3. Uwe Rosenberg
Liczba punktów: 11 374
Liczba gier w top 1000 BGG: 16
Kraj pochodzenia: Niemcy
Pierwszą grą Uwe Rosenberga, która dotarła do szerokiego grona odbiorców były Fasolki, zaprojektowane jeszcze za czasów studenckich. Od tamtej pory jego twórczość przeszła ewolucję w kierunku złożonych, wielowymiarowych gier ekonomicznych, które przyniosły mu światową sławę – na czele z tymi ocenianymi najwyżej, jak: Caverna (miejsce 10.), Agricola (miejsce 14.), Le Havre (miejsce 30.).
Zobacz też:
Uwe Rosenberg na BGG
Uwe Rosenberg na Wikipedii (EN)
Wywiad z Uwe Rosenbergiem (EN – Dice Tower)
2. Corey Konieczka
Liczba punktów: 13 676
Liczba gier w top 1000 BGG: 19
Kraj pochodzenia: Stany Zjednoczone
Corey Konieczka, związany na stałe z wydawnictwem Fantasy Flight Games, jest autorem (lub współautorem) wielu ich największych hitów, takich jak Battlestar Galactica, Descent, czy Forbidden Stars. Jak sam przyznaje, klimat i tematyka gry ma dla niego ogromne znaczenie i to właśnie one są znakiem rozpoznawczym jego dzieł. A gry, które zajęły najwyższe lokaty na BGG to: Star Wars: Rebelia (miejsce 5.), Star Wars: Imperium Atakuje (miejsce 19.) i Eldritch Horror: Przedwieczna Groza (miejsce 42.).
Zobacz też:
Corey Konieczka na BGG
Wywiad z Corey’em Konieczką (PL – Ciekawe Gry)
1. Reiner Knizia
Liczba punktów: 13 763
Liczba gier w top 1000 BGG: 26
Kraj pochodzenia: Niemcy
Lider naszego dzisiejszego zestawienia pierwsze swoje gry projektował w wieku ośmiu lat. Po obronie doktoratu z matematyki i pracy jako manager w korporacji z sektora finansów, zajął się pełnoetatowym tworzeniem gier – obecnie ma ich na koncie ponad 600, z czego 26 w top 1000 BGG. Jego specjalnością są gry, w których niezbędne jest ocenianie ryzyka przy podejmowaniu decyzji oraz stosowanie mechaniki aukcji. Największe hity Knizii to: Tygrys i Eufrat (miejsce 61.), Ra (miejsce 122.) i Samuraj (miejsce 153).
Zobacz też:
Reiner Knizia na BGG
Reiner Knizia na Wikipedii (EN)
Wywiad z Reinerem Knizią (PL – Kraina Planszówek)
Wywiad z Reinerem Knizią (EN – Dice Tower)
Podsumowanie
W moim odczuciu znamiennym i bardzo pozytywnym faktem jest to, z jak wielu różnych miejsc na świecie pochodzą przedstawieni dzisiaj twórcy: oprócz osób z Niemiec mamy również Amerykanów, Francuza, Brytyjczyka, Kanadyjczyka i Czecha. Świadczy to o kilku rzeczach, na czele z podstawową i najbardziej banalną myślą, że wszędzie na świecie znaleźć można utalentowanych i kreatywnych ludzi. Otóż każdy kraj, mimo globalizacji i coraz częściej wspólnych źródeł popkultury, w dalszym ciągu jest nośnikiem innego sposobu postrzegania świata – różne są systemy edukacji, różne języki (a sposób nazywania rzeczy kształtuje nasze myślenie o nich), różne wyzwania polityczne i społeczne. To wszystko – oraz, rzecz jasna, indywidualny charakter i temperament każdego człowieka – sprawia, że twórcy wywodzący się z różnych krajów będą mieli różne pomysły na zabawę, dlatego możemy spodziewać się spod ich palców naprawdę różnorodnych gier, które będą otwierać nas na zupełnie inne doznania płynące z rozgrywki.
Drugim istotnym faktem jest to, że obecni w zestawieniu czołowi twórcy wyprodukowali kilkanaście, kilkadziesiąt gier i że są de facto profesjonalnymi projektantami, którzy z tego zawodu żyją. To dla nas bardzo dobra wiadomość, ponieważ oznacza to, że możemy spodziewać się intensywnego rozwoju jakości gier. A to dlatego, że każdy z nich oprócz wrodzonego talentu, może poświęcić swój czas na naukę i doskonalenie warsztatu, bez konieczności „wyszarpywania” rodzinie i znajomym swoich wolnych chwil, po całym dniu spędzonym na pracy zawodowej. Dlatego jestem pewien, że kolejne lata przyniosą nam następne, coraz lepsze i bardziej dopracowane gry – zarówno od dzisiejszych liderów rankingu BGG, jak i ich następców.
Lista rozszerzona
Zgodnie z zapowiedzią na Facebooku, po zebraniu 8 polubień pod wiadomościami odsyłającymi do artykułu, przedstawiam listę 18 autorów, którzy najmocniej zaznaczyli swoją obecność w top 1000 BGG:
# | Imię i nazwisko | Liczba punktów | Liczba gier w top 1000 |
1 | Reiner Knizia | 13763 | 26 |
2 | Corey Konieczka | 13676 | 19 |
3 | Uwe Rosenberg | 11374 | 16 |
4 | Bruno Cathala | 11041 | 19 |
5 | Martin Wallace | 10988 | 20 |
6 | Stefan Feld | 10835 | 18 |
7 | Eric M. Lang | 10267 | 20 |
8 | Vlaada Chvátil | 9455 | 12 |
9 | Wolfgang Kramer | 8030 | 17 |
10 | Kevin Wilson | 7838 | 12 |
11 | Christian T. Petersen | 7225 | 12 |
12 | Antoine Bauza | 6250 | 10 |
13 | Alan R. Moon | 6206 | 10 |
14 | Matt Leacock | 6151 | 9 |
15 | Richard Borg | 5531 | 9 |
16 | Mike Elliott | 5426 | 13 |
17 | Michael Kiesling | 5295 | 12 |
18 | Rüdiger Dorn | 5029 | 9 |
Świetny artykuł! Mimo coraz większej ilości planszówkowych treści w sieci, coraz mniej jest de facto takich, które w jakikolwiek sposób mogą zainteresować (szczególnie tych co już nie jedno usłyszeli/widzieli/przeczytali). Masz u mnie kredyt zaufania kimkolwiek byś nie był/była… w tym miejscu należy się motywacyjna łyżka dziegciu w beczce miodu. Brak informacji o tym kim jesteś, czym się zajmujesz, dlaczego to robisz. Szata graficzna i szeroko pojmowany interfejs też wymagają dopieszczenia. Plus za wersje responsywną bloga 🙂
@pezetto: Dziękuję za miłe słowa :). A jeszcze bardziej dziękuję za konstruktywną krytykę. Faktycznie, kilka dni temu myślałem o tym, że brakuje strony „o nas” – zajmę się tym. Tymczasem napiszę tutaj, że blog Dzień doGRY! jest (niewiele) młodszym bratem kanału na YouTube pod tym tytułem – https://www.youtube.com/channel/UCyT2-Mcrkq2QEf0q4QUnEeA – tam można nas zobaczyć, usłyszeć i (mam nadzieję) trochę dowiedzieć się, kim (a bardziej nawet – jacy) jesteśmy.
A jesteśmy rodziną miłośników planszówek – szczególnie ja (Grzesiek) i najstarszy syn (Adaś), ale reszta rodziny również z mniejszym lub większym entuzjazmem siada z nami do stołu. A przy okazji jestem też z zawodu informatykiem (zajmuję się hurtowniami danych) – z połączenia planszówkowej pasji i bazodanowych umiejętności udało się zebrać dużo interesujących danych z BGG, którymi postanowiłem się dzielić z innymi.
Pozdrawiam Cię serdecznie. G.