RPG: z czym to się je? – Warhammer (część 1.)

Witam wszystkich w cyklu poświęconym grom RPG (Role-Playing Game). Obecnie jest to bardzo dynamicznie rozwijająca się forma rozrywki zaraz obok gier planszowych, dlatego uważam, że warto poświęcić im parę zdań. Zacznę może od systemu RPG mojego dzieciństwa. Można powiedzieć, że dzięki niemu wpadłem w świat gier fabularnych. Systemem tym jest Warhammer, obecnie bardzo popularny i znany, ale kiedyś był to jedyny dostępny system.

RPG

Można w skrócie powiedzieć, że gry RPG to gry fabularne, w których gracze wcielają się w postacie, bohaterów w fikcyjnym otoczeniu i biorą na siebie odpowiedzialność za odgrywanie tych ról w narracji. Jedna osoba wciela się w tzw. mistrza gry, którego zadaniem jest prowadzenie opowiadania, scenariusza zgodnie z zasadami, regułami i wytycznymi systemu.Wciela się on również w rolę postaci i bohaterów niezależnych, będących częścią odgrywanego świata, odpowiada za interakcje graczy z tymi bohaterami. Sam system określa tło świata, panujące w nim reguły oraz zasady gry. Zazwyczaj w takim systemie wykorzystuje się kości wielościenne – od k4 do k100.

WFRP4 – Starter Set (fragment okładki)

Warhammer

A teraz parę słów o samym systemie Warhammer. Warhammer Fantasy Role Playing Game, bo tak brzmi pełna nazwa, wydany został w Polsce przez wydawnictwo Mag. Uniwersum Warhammera zostało stworzone przez brytyjską firmę Games Workshop, i do tej pory firma ta wydaje licencję do tego świata innym wydawnictwom. Początkowo w świecie tym osadzona był stołowa gra figurkowa, a dopiero później gra fabularna. Obecnie mamy już czwartą edycję warhammera.

Świat Warhammera

Świat Warhammera został osadzony w późnym średniowieczu, i stworzony jest na podobieństwo naszego świata. System ten należy do tzw. mrocznego fantasy, gdzie klimat systemu powinien być przygnębiający, mroczny, gdzie nie ma wyraźnego rozróżnienia między czarnym a białym, wszystko jest szare. Przeciwieństwem tego systemu możemy określić tzw. heroiczne fantasy, jak np D&D (Dungeon&Dragons), w którym gracze wcielają się w rolę bohaterów przedstawionego świata. Tak naprawdę są to jedynie założenia, a wszystko i tak leży w rękach mistrza gry. W świecie Warhammera występuje również magia, fantastyczne stwory, takie jak smoki, demony i inne bestie.

Mechanika

Poradnik Staroświatowca (fragment okładki)

Mechanika gry opiera się na cechach postaci określonych w procentach (np. siła, zręczność), gdzie 100% to maksymalna jej wartość, a gracze wykonują testy cechy poprzez rzut  kośćmi k100. W pierwszej edycji tych cech było 14, natomiast w kolejnych edycjach ich ilość się zmieniała. Każda postać określana jest też przez umiejętności, mamy również magię, która określona jest przez osiem tzw. wiatrów magii, a bohaterowie mogą nią władać, nabywając wcześniej odpowiednie umiejętności. Sam system nie jest skomplikowany i opiera się na procentowym testowaniu odpowiedniej umiejętności określonej przez cechę.

Bohaterowie

Każdy gracz wciela się w jedną z postaci, dla której określa się rasę (człowiek, krasnolud, elf, niziołek, ogr), a następnie losuje odpowiednie cechy z uwzględnieniem modyfikatorów pochodzących od rasy oraz umiejętności. Kolejnym etapem jest wybór początkowej profesji, która ma określony schemat tzw. rozszerzeń, które rozwijamy za zdobyte punkty doświadczenia po każdej sesji gry (przygodzie), przydzielane przez mistrza gry. Ostatnimi elementami, które gracz musi określić, w celu tchnięcia życia w postać, jest opis postaci – jej wygląd, imię i nazwisko oraz tło – i tu ogranicza nas wyobraźnia, no i czasem mistrz gry.

WFRP4 – Rough Nights & Hard Days (fragment okładki)

Cel

W świecie Warhammera gracze wcielają się w postacie w nim żyjące, a jakiś życiowy zwrot powoduje, że wstępują na ścieżkę poszukiwaczy przygód. Wplątani przypadkowo w wir zdarzeń i niebezpieczeństw bohaterowie próbują przeżyć i pomóc w zwalczaniu zła – tu wszystko zależy od wyobraźni mistrza gry – dobry mistrz gry potrafi doskonale dopasować poziom przygody i jej dynamikę do graczy. A co tak naprawdę jest zagrożeniem w świecie Warhammera? Przede wszystkim wyznawcy i demony czterech bóstw chaosu, którzy nie ustają w próbach przejęcia panowania i kontroli nad starym światem. Występują też inne zagrożenia m.in. szczuroludzie, umarli czy wampiry.

Podsumowanie

Zabawa w gry fabularne jest naprawdę niesamowitą formą rozrywki, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Pobudza wyobraźnię, kreatywność, pozwala wcielić się w nowe role, a także zbudować pewność siebie i stać się asertywnym. Gry fabularne ograniczone są jedynie przez wyobraźnię, świat i mechanikę danego systemu. W kolejnym artykule postaram się opisać dokładnie sam system Warhammera oraz jego edycje.

Dodaj komentarz