RPG: z czym to się je? – Obcy (Alien)

Każdy z nas zna filmy takie jak “Obcy – 8. pasażer Nostromo”, “Obcy – decydujące starcie”czy też “Obcy 3” Ridleya Scotta. Każdy z tych filmów jest też trochę inny. Obcy to bardziej sci-fi horror nastawiony na tematykę przetrwania, druga część to bardziej film akcji, a trzecia część jest mieszanką pierwszej i drugiej części. Oczywiście mamy jeszcze “Obcy: Przebudzenie” no i jeszcze 2 prequele Prometeusz i Obcy Przymierze. Te wszystkie filmy tworzą właśnie świat Obcy RPG, o którym będziemy mówić. To właśnie filmy stworzyły świat tego survival horror sci-fi RPG i są one ściśle zagnieżdżone w samym systemie jako zdarzenie historyczne.

Obcy RPG

Gra została wydana przez wydawnictwo Free League – wydawcę takich gier RPG jak Opowieści z Pętli czy Vasen, a w Polsce przez Galaktę. Świat systemu oparty jest na tle przedstawionym w filmografii Ridleya Scotta, zwłaszcza na trzech pierwszych częściach. Oczywiście jest wiele nawiązań również do Prometeusza. Akcja lub rozgrywka osadzona jest w realiach roku 2180, a wszystkie zdarzenia z filmografii miały miejsce chronologicznie do tego czasu.

Układ gwiezdny zarządzany jest przez korporacje, takie jak Weyland-Yutani, Komisję Handlu Międzygwiezdnego, Seegson lub Lasalle Bionational. jak i instytucje rządowe takie jak Imperium Trzech Światów, Zjednoczone Ameryki, Związek Narodów Postępowych czy też NKUW. Dodatkowo możemy go podzielić na różne sektory, na których może toczyć się akcja każdej przygody, zarówno w przestrzeni kosmicznej na stacji lub statku, jak i na jednej z planet lub księżycu. Sektory umieszczone są na terytorium Układów Wewnętrznych, Zewnętrznej Osłony, Zewnętrznych Rubieży, terytorium Pogranicza, ale też na nieznanych terenach. Obcy RPG najczęściej nastawiona jest na rozgrywkę w Pograniczu lub Zewnętrznej Rubieży, gdzie gracze wcielą się w oddział marines, kolonistów pogranicza lub też kolonistów nowych terenów lub kosmicznych przewoźników.

Jak w każdym RPG jedna osoba musi wcielić się w mistrza gry, a dokładniej w matkę gry co ma nawiązanie do filmu (Matką nazywana była sztuczna inteligencja zarządzająca statkiem). W Obcym RPG dominują trzy główne motywy: kosmiczna groza, akcja w przestrzeni kosmicznej, jak również eksploracja wszechświata. W samym centrum układu gwiazd mamy planety o dużym stopniu rozwoju technologicznym (niektórzy twierdzą że jest to klimat i nawiązanie do filmografii “Łowcy Androidów”), ale na obrzeżach panuje klimat kolonialny, a warunki są często ciężkie do życia. Mamy tu tzw. klimat ciężkiego życia w nowych warunkach z elementami odkrywania nowych planet i budowania kolonii.

ilustracja z podręcznika Obcy RPG

Mechanika

Mechanika oparta jest na Year Zero Engine, o którym można poczytać w .pdf udostępnionym np przez wydawnictwo Black Monk. W skrócie: system oparty jest na kostkach K6 dwóch kolorów, jedne odnoszą się do testów zwykłych, a drugie to tzw. stress.

Postać posiada 4 główne cechy, takie jak: Siła, Zręczność, Spryt i Empatia, określane przez poziom 2-6, a czasami większy. Każdy poziom to jedna kość od rzutu.

Postać gracza posiada również 12 umiejętności, z czego każde 3 związane są z jedną cechą. Umiejętności też mają swój poziom. Rzucając test np. na Walkę Wręcz na poziomie 3 i posiadając Siłę na poziomie 5, rzucamy 8 kośćmi K6. Na każdej kości K6 tylko 6 oznacza sukces, a poziom trudności testu określany jest poprzez dodanie lub odjęcie kości K6 do wykonywanego test). Trzeba zaznaczyć że wystarczy jeden sukces do udanego testu. Dodatkowe wyrzucone sukcesy pozwalają wywołać dodatkowe efekty wykonywanej umiejętności). Jedynka na kościach stresu jest pewnego rodzaju porażką lub utrudnieniem w wykonywaniu czynności i może prowadzić do tzw. paniki postaci (Rzucamy test paniki K6 + poziom stresu i sprawdzamy wyniki a dokładnie jak bohater się zachowa). Każdy nieudany test można przerzucić poprzez tzw. forsowanie testu, dodając do kolejnego rzutu dodatkową kość stresu. Dodatkowe kości można również uzyskać używając odpowiedniego sprzętu, uzyskując pomoc od innych graczy czy odpowiednio się przygotować do danego zadania.

Sama rozgrywka podzielona jest na trzy miary czasu: Rundy mierzone w sekundach, Tury mierzone w minutach i Wachty mierzone w godzinach. Dodatkowo strategicznym elementem rozgrywki są mapy taktyczne z rozłożeniem pomieszczeń budynków, statków czy stacji. Każdy charakter może wykonać w swojej rundzie akcje szybką, jak np. bieg, celowanie, użycie przedmiotu i akcję wolną, taką jak strzał, czołganie się czy założenie skafandra.

ilustracja z podręcznika Obcy RPG

Tryby Rozgrywki

Gra Obcy wprowadza dwa rodzaje rozgrywki: filmowy i tryb kampanii. Tryb filmowy jest nastawiony na krótszą rozgrywkę. Bohaterowie do trybu filmowego przygotowani są wcześniej. Gracze wybierają spośród gotowej puli bohaterów, razem z określonymi celami gry oraz z wybranymi kumplami i rywalami. Cała rozgrywka jest podzielona na 3 akty i w każdym akcie gracze otrzymują nowe cele. Często nie wszyscy gracze dożywają do finału lub do końca rozgrywki. Przykładem takiego scenariusza filmowego jest przygoda “Rydwan Bogów”, który jest następstwem zdarzeń fabuły z Prometeusza.

Drugim trybem jest tryb kampani, gdzie gracze budują sobie postać od początku, określają cele, kumpli i rywali, cechy, umiejętności oraz sprzęt. Kampania jest nastawiona na dłuższą rozgrywkę, a gracze są połączeni w drużynę i mają wspólny cel.

Postać

W zależności od trybu rozgrywki każdy gracz musi wybrać lub też zbudować postać. Tak jak wcześniej wspomniałem każda postać ma 4 cechy, pod które podpięte są 3 umiejętności. Również należy określić zawód postaci. W podręczniku jest ich 9 (Kolonialny Marine, Inspektor Kolonialny, Przedstawiciel Firmy, Dzieciak, Medyk, Oficer, Pilot, Robotnik, Naukowiec), ale z czasem dodane będą dodatkowe w dodatkowych podręcznikach.

Dodatkowo każdy “bohater” gry posiada talenty. Na początku gry każda postać wybiera jeden talent spośród swojego zawodu, ale z czasem może rozszerzać talenty z puli ogólnej. Talent jest to sztuczka, trik i pomniejsze zdolności, które zapewniają drobną przewagę w określonych sytuacjach.

Każdy gracz musi określić również swoje cele, do których dana postać dąży podczas rozgrywki lub kampani. Oprócz celów każdy gracz musi wybrać rywala i kumpla.

karta postaci

Rozgrywka

Alien RPG jak sama nazwa mówi jest ściśle powiązany z Obcymi, różnymi organizmami pochodzenia obcego, od rasy konstruktorów po ksenomorfy. Sama gra daje możliwość wprowadzenia innych obcych ras, a nawet “zachęca” do czerpania z filmografii i literatury podobnego stylu. W grze gracze mają do dyspozycji masę sprzętu pomagającego przetrwać w dzikim kosmosie, od różnego rodzaju broni, narkotyków i po wykrywacze ruchu, pojazdy, promy i statki kosmiczne. A wszystko po to, żeby bohaterowie mogli przetrwać.

Podsumowanie

Obcy RPG to bardzo klimatyczny system w świecie ekspansji kosmicznej. Ma dużo elementów sci-fi, uwzględniając przyszły rozwój technologiczny, i mocno nawiązuje do franczyzy filmów Obcy. Ale jest również systemem na tyle rozbudowanym, że daje możliwość prowadzenia przygód w świecie Obcego bez używania Obcego. Jest to rozbudowany świat, gdzie w samym centrum galaktyki w rozwiniętych planetach można prowadzić przygody w klimacie Łowca Androidów, a na Pograniczu przygody w stylu odkrywania dawnych cywilizacji, ekspansji na nowe planety, rozwoju nowych koloni. W końcu kosmos jest niezmierzony, mroczny i wrogi. System Obcy to eksploracja, tajemniczość, przetrwanie, akcja, to też horror. Pamiętajmy, że akcja może się toczyć na stacji kosmicznej lub statku, na jakiejś planecie, jak i również w samej próżni kosmicznej.

MARCIN

fot. Marcin Caryk